Detta anser jag om julen

Nu är det dags att skriva igen, tog en liten latmanspaus idag och funderade på ett och annat. Och jag har kommit fram till vad jag egentligen tycker om julen. Vad som har hänt med mej vet jag inte, förra julen var jag helt på gång och inne i julstämningen, men i år är det inte samma sak.
Först och främst vad är pointen med att skicka julkort egentligen? Först stressar man för att köpa julkort och få dem ivägskickade i tid och sedan går man och ojjar sig för att man inte fick julkort av alla. Men vad är det för speciellt med julkort, ja menar du skriver inte ens god jul själv utan du signerar bara med ditt eget namn och skriver namnet på den som kortet skall skickas till. Enda kontakten du har med vissa du skickar julkorten till är precis det, du skickar ett julkort och du får ett tillbaka.
Och sen tjatar alla på en att man skall säga vad man vill ha till julklapp. Men tänk om man inte vet vad man vill ha till julklapp då? och pengar får man ju tydligen inte önska sig, eftersom det är en tråkig julklapp. Och så är det ju problemet vad man skall köpa i julklapp åt andra, och vad gör man när man har lite pengar? Men folk förväntar sig ändå att få en julklapp. Fast de säger att de inte vill ha nåt så tar de ändå illa upp när man inte ger dem nåt.

Varför skall man förrästen ha en gran inomhus som man klär i färglada bollar och glitter? Vad har det med julen att göra, när man tänker efter så har typ ingen av våra moderna jultraditioner något med den riktiga julen att göra. Men inte för att jag tror på gud heller, men ja vem har kommit på att man ska ha tomtar på julen?

Visst man skall samlas med släkt och vänner och låtsas vara glad, och om nån är nere så blir alla andra sura för det är inte okej att vara lessen på julen. På julen måste man vara glad. Men tänk om man inte bryr sig om julen då? Jag gjorde det förr, men nu finns det helt enkelt inget att se framemot längre. Jag har växt upp, jag har mognat och jag vet inte varför det gick så snabbt. Eller egentligen kanske jag inte är mogen, men julen känns inte viktig helt enkelt.

Jag hoppas att folk där ute inte blir sura på mig nu för att jag vågar avslöja vad jag egentligen tycker om julen. Jag påpekar att det är min personliga åsikt, jag klandrar inte andra som tycker om julen. Visst ni får hata mej för att jag känner såhär, kanske jag förtjänar det. Vad vet jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0